بررسی رابطه آسم با اختلال نقص بیش فعالی در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی

A survey of correlation with asthma and ADHD in childrens come to pediatric clinic of shahid beheshti in fall 2009


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه
مجری و همکاران
مجری و همکاران
اطلاعات تفضیلی
اطلاعات تفضیلی
دانلود
دانلود
علوم پزشکی کاشان
علوم پزشکی کاشان

مجریان: مرضیه حیدرزاده آرانی , فاطمه سادات قریشی , سیدعلیرضا مروجی , محمدرضا اسلامیان

کلمات کلیدی:

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد طرح 88056
عنوان فارسی طرح بررسی رابطه آسم با اختلال نقص بیش فعالی در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی
عنوان لاتین طرح A survey of correlation with asthma and ADHD in childrens come to pediatric clinic of shahid beheshti in fall 2009
نوع طرح طرح
محل اجرای طرح
رسته مطالعاتی اپیدمیولوژیک تحلیلی
دانشکده/مرکز دانشکده پزشکی
زمان اجرا -روز 2271
تاریخ تصویب 1388/12/04
وضعیت طرح خاتمه یافته
ضرورت انجام تحقیق

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح نوع همکاری درجه‌تحصیلی پست الکترونیک
مرضیه حیدرزاده آرانیمجریاولفوق تخصص
فاطمه سادات قریشیمجریدومفوق تخصص
سیدعلیرضا مروجیمجریچهارمتخصص
نگین مسعودی علویناظر Ph.D
محمدرضا اسلامیانمجریسومتخصصdr.eslamian@yahoo.com

اطلاعات تفضیلی
hide/show

عنوان متن
بیان مسئله (مقدمه، سابقه علمی و هدف تحقیق)بیان مسئله (مقدمه، سابقه علمی و هدف تحقیق): اختلال نقص توجه- بیش فعالی یکی از شایع ترین مشکلات کودکان و نوجوانان و علت مراجعه به روانپزشک و مشاور اطفال است. این اختلال که تاثیر عمیقی بر زندگی هزاران کودک و خانواده آنها می گذارد، دارای علائم تحولی نامناسب (بیش فعالی، بی توجهی و تکانشگری می باشد). (1) پسران احتمالا سه برابر دختران به اختلال نقص توجه- بیش فعالی مبتلا شده و به دلیل ابتلا به اختلال بیشتر از دختران به مشاور ارجاع داده می شوند. (2) اختلال نقص توجه- بیش فعالی با مشکلات زیاد در زمینه های مختلف آموزشی از جمله عملکرد ضعیف تحصیلی، تکرار پایه، ترک مدرسه، روابط خانوادگی و دوستانه ضعیف، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، تخلف، سوء مصرف مواد مخدر درسنین پائین و قانون شکنی زیاد همراه است. به علاوه این اختلال احتمال خطر همراه شدن با سایر اختلالات نظیر پرخاشگری در نوجوانی و یا اختلال لجبازی و نافرمانی را در بر دارد. (3) اختلال نقص توجه- بیش فعالی دارای سه نوع برجسته نقص توجه، بیش فعالی و تکانشگری و ترکیبی است که هرکدام از این سه نوع اختلال بر اساس DSM-IV به تنهایی زمانی تشخیص داده می شوند که قبل از 6 سالگی معیارهای آن نوع خاص از اختلال به مدت 6 ماه وجود داشته ولی معیارهای انواع دیگر این اختلال برای این مدت وجود نداشته باشد. (4) اختلال نقص توجه- بیش فعالی در سنین کودکی شیوع 3 تا 8 درصدی دارد (5) و کودکان مبتلا به دلیل نشانه های بیش فعالی و بی توجهی در معرض انواع آسیبها ازجمله مشکلات تحصیلی، اختلالات رفتاری و هم چنین خطر همراه شدن با سایر اختلالات قرار دارند، بنابراین برای کاهش مشکلات فوق مداخله زود هنگام در محیط خانه و مدرسه ضرورت دارد. این نوع مداخلات به اطلاعات همه گیر شناسی از جمله رابطه آن با سن، جنس و طبقات اقتصادی- اجتماعی نیاز بسیار دارد. (6) در بررسی های صورت گرفته در کشورهای غربی از همراهی نشانه های ADHD در کودکان مبتلا به آسم و هم چنین پاسخ ضعیف به درمان آسم در کودکان مبتلا به ADHD اشاره شده است. (7) در مطالعه انجام شده در آمریکا از شدت آسم به عنوان یک استرسور یاد شده است. (10) و در متا آنالیز انجام شده در آمریکا از کودکان مبتلا به آسم و به خصوص آسم شدید به عنوان کودکان در معرض ابتلا به اختلالات رفتاری یاد شده است. (11) لذا این مطالعه به منظور بررسی فراوانی ADHD در کودکان مبتلا به آسم مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان کاشان طی سال 1388 انجام شده است.
تعریف واژه‌های کلیدی کلیدواژه ها: اختلال کم توجهی- بیش فعالی، آسم
روش تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آماری
ملاحظات اخلاقی ملاحظات اخلاقی الف) لطفا بر اساس لیست کدهای اخلاقی 26 گانه (پیوست پرسشنامه طرح تحقیقاتی) و با توجه به روش مطالعه، کدهای اخلاقی مرتبط را در صفحات مربوطه مشخص نموده و در صورتی که مواردی از کدهای مرتبط در مطالعه رعایت نشده است، دلایل آن را ذکر فرمایید. 1- محرمانه ماندن مشخصات فردی 2- کسب موافقت والدین کودکان مبتلا به آسم جهت مشارکت در طرح 3- ارائه ی صادقانه ی نتایج به نحوی که برای دیگران قابل استفاده باشد. ب) در صورت نیاز به اخذ رضایت کتبی، فرم رضایت نامه آگاهانه کتبی ضمیمه گردد.
مشکلات اجرایی در انجام طرح و روش حل مشکلات
مشکلات اجرایی و محدودیت های پژوهش مشکلات اجرایی در انجام طرح و روش حل مشکلات: عدم همکاری والدین برای شرکت در طرح که با ارائه ی توضیحات و آگاهی دهی به والدین مرتفع شد. hyperactivity disorder (ADHD). Asian Pac J Allergy Immunol. 2011 Mar;29(1):57-65. PMID: 21560489.
سوالات پژوهش
Abstract Abstract: Introduction: Attention Deficit-Hyperactivity Disorder is one of the most common problems of children and adolescents and is a very common reason for visiting a pediatric psychologist or consultant. This disorder which has a profound effect on the lives of thousands of children and their families manifests in early childhood with symptoms of hyper activity, inattention and impulsivity. In studies conducted in western countries it has been pointed out that there is an association between ADHD symptoms and asthma in asthmatic children, and also the response to asthma treatment in children with ADHD is poor. This study is performed with the aim to evaluate the prevalence of ADHD in children referring to the clinic of Kashan Beheshti hospital. Material and Method: In this cross sectional study 206 children referred to the pediatric clinic of Kashan Beheshti hospital in the second half of 1388 were evaluated. Spirometery or peak flow metery were used for the diagnosis of ADHD. Using the SPSS software version 19, chi- square tst and Fiher’s exact test. Result: It was found that the prevalence of ADHD in children with asthma is significant higher than control group and increase the risk about five fold more. It was also found that having ADHD does not have a significant correlation with the severity of asthma. Conclusion: It was found that asthma is one of the risk factors for developing ADHD, but ADHD is not related to the severity of asthma morbidity. Keywords: Attention Deficit-Hyperactivity Disorder, Asthma
منابع و ماخذ فهرست منابع: به سبک ونکوور نوشته شود (مشابه مجله فیض) 1. Biederman J, Faraone SV. Attention-deficit hyperactivity disorder. Lancet. 2005 Jul 16-22;366(9481):237-48. 2. Klassen AF, Miller A, Fine S. Health related quality of life in children and adolesent who have diagnosis of attention-deficit / hyperactivity disorder. Pediatr. 2004; 114(5): e541-7. 3. Davids E, Gastpar M. Attention deficite hyperactivity disorder and border line personality disorder. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2005; 29(6): 865-77. 4. Kroes M, Kessels AG, Kalff AC, et al. Quality of movement as predictor of ADHD: result from a prospoective population study in 5 and 6 year old children. Dev Med Child Neurol. 2002; 44(11): 753-60. 5. McGoey KE, Eckert TL, Dupaul GJ. Early intervention for preschool- age children with ADHD: A literature review. J Emotional Behavioral Disorder. 2002; 10(1): 14-29. 6. Jonsdottir S, Bouman A, Seragean JA, et al. The impact of specific language impairment of working memory with ADHD combined subtype. Ach Clin Neropsychol. 2005; 20(4):443-56. 7. McQuaid EL, Weiss-Laxer N, Kopel SJ, Mitchell DK, Nassau JH, Wamboldt MZ, Klein RB, Fritz GK. Pediatric Asthma and Problems in Attention, Concentration, and Impulsivity: Disruption of the Family Management System. Fam Syst Health. 2008 Mar;26(1):16-29. PMID: 19198669; PubMed Central PMCID: PMC2636964. 8. Yuksel H, Sogut A, Yilmaz O. Attention deficit and hyperactivity symptoms in children with asthma. J Asthma. 2008 Sep;45(7):545-7. PMID: 18773323. 9. Blaiss MS. Pediatric allergic rhinitis: physical and mental complications. Allergy Asthma Proc. 2008 Jan-Feb;29(1):1-6. PMID: 18302831. 10. Wamboldt MZ, Fritz G, Mansell A, McQuaid EL, Klein RB. Relationship of asthma severity and psychological problems in children. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1998 Sep;37(9):943-50. PMID: 9735613. 11. McQuaid EL, Kopel SJ, Nassau JH. Behavioral adjustment in children with asthma: a meta-analysis. J Dev Behav Pediatr. 2001 Dec;22(6):430-9. PMID: 11773808. 12. Goodwin RD, Fergusson DM, Horwood LJ. Asthma and depressive and anxiety disorders among young persons in the community. Psychol Med. 2004 Nov;34(8):1465-74. PMID: 15724877. 13. Fasmer OB, Halm?y A, Eagan TM, Oedegaard KJ, Haavik J. Adult attention deficit hyperactivity disorder is associated with asthma. BMC Psychiatry. 2011 Aug 7;11:128.PMID: 21819624. 14. Cutuli JJ, Herbers JE, Rinaldi M, Masten AS, Oberg CN. Asthma and behavior in homeless 4- to 7-year-olds. Pediatrics. 2010 Jan;125(1):145-51.PMID: 19969617. 15. Blackman JA, Gurka MJ. Developmental and behavioral comorbidities of asthma in children. J Dev Behav Pediatr. 2007 Apr;28(2):92-9. PMID: 17435459. 16. Steinhausen HC, N?vik TS, Baldursson G, Curatolo P, Lorenzo MJ, Rodrigues Pereira R, Ralston SJ, Rothenberger A; ADORE Study Group. Co-existing psychiatric problems in ADHD in the ADORE cohort. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2009 Mar;18(3):194-6. PMID: 17177012. 17. Calam R, Gregg L, Simpson B, Morris J, Woodcock A, Custovic A. Childhood asthma, behavior problems, and family functioning. J Allergy Clin Immunol. 2003 Sep;112(3):499-504. PMID: 13679807. 18. Mogensen N, Larsson H, Lundholm C, Almqvist C. Association between childhood asthma and ADHD symptoms in adolescence--a prospective population-based twin study. Allergy. 2011 Sep;66(9):1224-30. PMID: 21599704. 19. Biederman J, Milberger S, Faraone SV, Guite J, Warburton R. Associations between childhood asthma and ADHD: issues of psychiatric comorbidity and familiality. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 1994 Jul-Aug;33(6):842-8. PMID: 8083141. 20. Chou PH, Lin CC, Lin CH, Loh el-W, Chan CH, Lan TH. Prevalence of allergic rhinitis in patients with attention-deficit/hyperactivity disorder: a population-based study. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2013 May;22(5):301-7.PMID: 23274480. 21. Suwan P, Akaramethathip D, Noipayak P. Association between allergic sensitization and attention deficit
بحث و نتیجه گیری نتایج: مشخص شد که شیوع اختلال کم توجهی- بیش فعالی در کودکان مبتلا به آسم به شکل معنی داری بیشتر از گروه کنترل بوده و ریسک ابتلا را تا 5 برابر افزایش می دهد. هم چنین مشخص شد که ابتلا با ADHD باشدت آسم ارتباط معنی داری ندارد. نتیجه گیری: مشخص شد که ابتلا به آسم یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به ADHD است اما شدت آسم با ابتلا به ADHD ارتباطی ندارد. بحث در این مطالعه مشاهده شد که ابتلای به آسم یکی از ریسک فاکتورهای ابتلا به ADHD می باشد و مبتلایان به آسم بیش از 5 برابر نسبت به گروه شاهد شانس ابتلا به ADHD را دارند. در مطالعه ای که Yuskel و همکاران بر روی 62 کودک مبتلا به آسم با شدت متوسط انجام داده اند مشخص شدکه اختلال کم توجهی در گروه کودکان آسماتیک به شکل معنی داری بیشتر از گروه کنترل است اما علیرغم بیشتر بودن فراوانی اختلال بیش فعالی در گروه مورد اختلاف در این گروه معنی دار نبوده است. (8) Fasmer و همکاران با مطالعه بر روی 594 فرد بزرگسال مبتلا به ADHD مشاهده کردند که رابطه ی معنی داری بین وجود سابقه ی ابتلا به آسم و ایجاد ADHD وجود دارد. (OR: 2.53, CI: 1.88- 3.41) (13) در مطالعه ی Cutuli و همکاران که بر روی 104 کودک 7-4 ساله ی بی خانمان صورت پذیرفته است مشاهدهه شد که شیوع ابتلا به ADHD به شکل چشمگیری بیشتر از کودکان سالم بوده است. در این مطالعه برای بررسی ابتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی از روش گزارش والدین از علائم ADHD استفاده شده است. (14) مطالعات دیگری نیز با نتایج مشابه مطالعه ی حاضر و هم چنین مطالعات ذکر شده وجود دارند که همگی بر وجود رابطه بین ابتلا به آسم و ایجاد ADHD تاکید دارند. (18-15) مطالعه ی Biederman که در سال 1994 بر روی 140 کودک مبتلا به ADHD و 120 کودک سالم 17-6 ساله انجام شده است رابطه ای بین آسم و ADHD مشاهده نشد و ذکر شد که این دو وضعیت به صورت کاملا مستقل از یکدیگر رخ می دهند. در این مطالعه از معیارهای DSM-III برای بررسی وجود بیش فعالی استفاده شده است. مطالعه‌ی Biederman و همکاران تنها گزارش در مورد عدم ارتباط ADHD و ابتلا به آسم است. (19) با توجه به اینکه غالب مطالعات انجام شده از معیارهای DSM-IV به صورت مستقیم یا به صورت گزارش والدین استفاده نموده اند و در مطالعه ی Biederman از معیارهای DSM-III استفاده شده است اختلاف موجود را تا حدودی توجیه نمود. علاوه بر همراهی آسم با ADHD می توان به ارتباط سایر اختلالات آلرژیک نظیر رینیت آلرژیک و درماتیت آتوپیک به ابتلا به ADHD اشاره نمود. (20 و 21) با توجه به ماهیت ژنتیکی اختلالات آلرژیک خصوصا آسم و هم چنین ارتباط بین اختلالات آلرژیک و ADHD می توان به انتقال مشابه ژن های دخیل در این دو اختلال به عنوان فرضیه ای برای توجیه این همراهی اشاره نمود. در این مطالعه مشاهده شد که شدت آسم و بروز ADHD ارتباطی با یکدیگر ندارند و غالب کودکانی که ابتلای همزمان به آسم و ADHD داشته اند به نوع خفیف آسم مبتلا بوده اند. مطالعات اندکی در مورد بررسی شدت آسم و ابتلای به ADHD صورت پذیرفته است که نتایج تمامی آنها در تناقض با یافته های مطالعه ی حاضر می باشد. Blackman و همکاران در مطالعه ای که بر روی 102253 کودکت 17-5 ساله انجام داده اند ضمن اشاره به ارتباط معنی دار آسم و ADHD بیان کرده اند که شدت بیشتر آسم ریسک بالاتری برای ابتلا به ADHD را ایجاد می کند. (15) هم چنین McQuiel EL و همکاران به این نکته اشاره نموده اند که کودکان با علائم کنترل شده کمتر به ADH مبتلا شده اند و با افزایش علائم آسم، گزارش والدین از علائم ADHD نیز افزایش پیدا کرده است. (7) احتمالا نتیجه ی متناقض مطالعه ی ما حاصل کوچک بودن جمعیت مورد مطالعه بوده است. نتیجه گیری در این مطالعه مشخص شد که ابتلا به آسم احتمال ابتلا به اختلال کم توجهی- بیش فعالی را به شکل چشمگیری افزایش می دهد. این نتیجه لزوم پیگیری و دقت بیشتر در تشخیص و درمان اختلالات رفتاری کودکان مبتلا به آسم را پیش از پیش روشن می سازد. مشخص شد که شدت آسم با ابتلای به ADHD رابطه ی معنی دار ندارد هر چند که این نتیجه در تناقض با تمامی مطالعات صورت گرفته در این زمینه بوده است.
پیشنهادات پیشنهادات 1- طراحی و اجرای مطالعه ای آینده نگر بر روی کودکانی که به تازگی تشخیص آسم برای آنها قطعی شده است برای بررسی دقیق میزان ایجاد اختلال کم توجهی- بیش فعالی 2- اجرای مطالعه ی مشابه با مطالعه ی حاضر بر روی جمعیت بزرگتر و با توجه به وجود سایر اختلالات آلرژیک جهت مشخص کردن نقش سایر اختلالات آلرژیک در ایجاد اختلال کم توجهی- بیش فعالی 3- اجرای مطالعه ای جهت بررسی نقش داروهای کنترل آسم در بروز اختلال کم توجهی- بیش فعالی 4- کنترل و بررسی دقیق کودکان مبتلا به آسم از نظر اختلالات رفتاری خصوصا ADHD به منظور تشخیص زودهنگام و درمان مناسب
روش اجرای طرح ( به طور کامل ذکر شود)
معیارهای ورود و خروج مطالعه) معیارهای ورود و خروج مطالعه: معیار ورود: سن 5 تا 17 سال عدم ابتلا به بیماری های تنفسی مزمن عدم ابتلا به بیماری های طبی مزمن مانند نارسایی مزمن کلیه عدم وجود سابقه ی بیماری های روانی عدم وجود سابقه ی فامیلی بیماری های روانی معیار خروج: 1- نبود هر یک از معیارهای ورود
WorkPlace
اهداف و فرضیات زمینه و هدف: اختلال نقص توجه- بیش فعالی یکی از شایع ترین مشکلات کودکان و نوجوانان و یک علت بسیار شایع برای مراجعه به روانپزشک و مشاور اطفال است. این اختلال که تاثیر عمیقی بر زندگی هزاران کودک و خانواده های آنان می گذارد، با علائم بیش فعالی، بی توجهی و تکانشگری در ابتدای دوران کودکی تظاهر می کند. در مطالعات انجام شده در کشورهای غربی به این مسئله اشاره شده است که نشانه های ADHD و آسم در کودکان مبتلا به آسم با یکدیگر همراهی دارند و هم چنین پاسخ به درمان آسم در کودکان مبتلا به ADHD ضعیف است. این مطالعه به منظور بررسی میزان شیوع ADHD در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی کاشان انجام شده است. اهداف و فرضیات الف) هدف کلی: تعیین ارتباط اختلال نقص توجه- بیش فعالی با آسم در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی در پاییز 1388 ب) اهداف اختصاصی: تعیین فراوانی آسم در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی در پائیز سال 1388 تعیین فراوانی اختلال نقص توجه- بیش فعالی در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی در پائیز 1388 تعیین ارتباط اختلال نقص توجه- بیش فعالی با آسم در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی در پائیز سال 1388 تعیین رابطه بین اختلال نقص توجه- بیش فعالی با آسم بر حسب سن تعیین رابطه بین اختلال نقص توجه- بیش فعالی با آسم بر حسب جنس د) فرضیات یا سؤالات تحقیق فراوانی آسم در در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی در پائیز سال 1388 چقدر است؟ فراوانی اختلال نقص توجه- بیش فعالی در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی در پائیز سال 1388 چقدر است؟ رابطه بین اختلال نقص توجه- بیش فعالی با آسم در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی در پائیز سال 1388 چگونه است؟ رابطه بین اختلال نقص توجه- بیش فعالی با آسم بر حسب سن چگونه است؟ رابطه بین اختلال نقص توجه- بیش فعالی با آسم بر حسب جنس چگونه است؟
فهرست مطالب
تعریف واژگان تعریف واژه‌های کلیدی: ADHD: اختلال در تمرکز و تحرک کودکان که به صورت پر تحرکی و نقص تمرکز و توجه نمود پیدا می کند و مربوط به کودکان 6 تا 12 سال می باشد. آسم: انسداد برگشت پذیر مجاری هوایی فوقانی می باشد که در اسپیرومتری با افزایش بیش از 15 درصد در حجم ذخیره بازدمی پس از استنشاق برونکودیلاتور مشخص می گردد.
چکیده
پیشینه پژوهشبررسی متون: در مطالعه ی McQuaid EL و همکاران در سال 2008 در سوئد 100 کودک 17-7 ساله مبتلا به آسم با میانگین سنی 6/11 سال از نظر اختلال نقص توجه- بیش فعالی ارزیابی شدند. در این مطالعه 21 درصد کودکان مبتلا به آسم دارای اختلال ADHD بودند و در کودکانی که آسم آنها به خوبی کنترل شده بود شیوع ADHD کمتر بود. (7) در مطالعه ی Yuskel H و همکاران در سال 2008 در ترکیه 62 کودک مبتلا به آسم و 38 کودک سالم به عنوان گروه کنترل از نظر اختلال نقص توجه- بیش فعالی ارزیابی شدند. متوسط سنی کودکان گروه مورد 2/9 سال (37 پسر و 18 دختر) بود. اختلال نقص توجه در گروه مورد به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل بیشتر بود. بیش فعالی در گروه مورد نسبت به گروه کنترل بیشتر بوده است اما این اختلاف معنی دار نبوده است. (8) Blaiss MS و همکاران در یک مطالعه در مصر بر روی کودکان 18-5 ساله نشان دادند که 75 درصد کودکان مبتلا به ADHD دارای 2 یا چند نشانه از بیماری های آسم و آلرژی می باشند. 100 درصد این کودکان دارای سابقه ی فامیلی مثبت ابتلا به رینیت آلرژیک بودند. 69 درصد دارای تست حساسیتی مثبت بودند. (9) مطالعه ی Cutuli و همکاران در سال 2010 بر روی 104 کودک 7-4 ساله ی بی خانمان انجام پذیرفت. در این مطالعه با استفاده از گزارش والدین از علائم اختلال نقص توجه- بیش فعالی به بررسی شیوع آسم و ADHD پرداخته شد مشاهده شد که شیوع ابتلا به ADHD در کودکان مبتلا به آسم به شکل چشمگیری بیشتر از کودکان سالم بوده است.
روش پژوهش(جامعه، محیط پژوهشی،حجم نمونه و چگونگی تعیین،...)موارد و روش ها: در این مطالعه ی مقطعی 206 کودک مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی کاشان در نیمه ی دوم سال 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. از اسپیرومتری و پیک فلومتری جهت تشخیص آسم استفاده شد. معیارهای DSM-IV جهت تشخیص ADHD به کار گرفته شدند. با استفاده از نرم افزار SPSS ویراش 19، آزمون کای دو و آزمون دقیق فیشر، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آماری: نتایج حاصل از مطالعه توسط نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و با استفاده از آمار توصیفی و آموزن کای دو تحت تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. سطح معنی داری P کمتر از 0.05 منظور شد. نتایج مطالعه به صورت میانگین ± انحراف معیار گزارش شده است.
روش جمع آوری اطلاعاتاطلاعات مربوط به روش اجرای طرح الف) جمعیت مورد مطالعه و خصوصیات آنها: کلیه کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی کاشان در پائیز 1388 ب) روش نمونه گیری نمونه گیری به روش آسان صورت می گیرد و تمامی مراجعه کنندگان به درمانگاه اطفال طی سه ماه ی سوم سال 1388 مورد بررسی قرار می گیرند. ج) حجم نمونه: (روش محاسبه ذکر گردد) کلیه کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان شهید بهشتی کاشان در پائیز 1388 که دارای معیارهای ورود به مطالعه می باشند مورد بررسی قرار می گیرند که پیش بینی می شود در حدود 250 کودک باشند. د) روش اجرای طرح ( به طور کامل ذکر شود): در این مطالعه مقطعی کودکان مراجعه کننده به درمانگاه کودکان بیمارستان شهید بهشتی کاشان در نیمه ی دوم سال 1388 مورد بررسی قرار گرفتند. پس از آگاهی دادن به والدین در زمینه ی اختلال بیش فعالی- کم توجهی و آسم از آنان رضایت نامه‌ی آگاهانه‌ی کتبی اخذ شد. کودکان مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی و بیماری های طبی مزمن و یا با سابقه ی خانوادگی ابتلا به مشکلات روانپزشکی از مطالعه خارج شدند. 206 کودک مورد مطالعه توسط یک فوق تخصص آسم و آلرژی اطفال از نظر ابتلا به آسم مورد بررسی قرار گرفتند. در این بررسی از علائم بالینی، یافته های اسپیرومتری و یا پیک فلومتری به عنوان معیارهای تشخیصی استفاده شد سپس تمامی کودکان توسط یک متخصص روانپزشکی از نظر ابتلا به ADHD بررسی شدند. تشخیص ADHD با توجه به معیارهای DSM-IV از طریق شرح حال و گزارش والدین کودک از علائم وی در منزل انجام گرفت. جهت جلوگیری از سو‌گیری، هیچ گونه اطلاعاتی در مورد ابتلا یا عدم ابتلای کودکان مورد مطالعه به آسم در اختیار متخصص روانپزشکی قرار داده نشد.
دانستنیهای پژوهش( چارچوب پنداشتی)
AcAbstract

پیوست ها
hide/show

نام فایل تاریخ درج فایل اندازه فایل دانلود
8856.doc1392/05/071908736دانلود