بررسی وضعیت نیمرخ پیکری و آمادگی جسمانی دانشجویان ورودی سال 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان

Assessing the anthropometric profile and physical fitness status of new students to Kashan university of medical sciences in education year 2010-11


چاپ صفحه
پژوهان
صفحه نخست سامانه
مجری و همکاران
مجری و همکاران
اطلاعات تفضیلی
اطلاعات تفضیلی
دانلود
دانلود
علوم پزشکی کاشان
علوم پزشکی کاشان

مجریان: منصور سیاح

کلمات کلیدی:

اطلاعات کلی طرح
hide/show

کد طرح 89043
عنوان فارسی طرح بررسی وضعیت نیمرخ پیکری و آمادگی جسمانی دانشجویان ورودی سال 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان
عنوان لاتین طرح Assessing the anthropometric profile and physical fitness status of new students to Kashan university of medical sciences in education year 2010-11
نوع طرح طرح
محل اجرای طرح
رسته مطالعاتی توصیفی- مقطعی
دانشکده/مرکز دانشکده پزشکی
زمان اجرا -روز 1137
تاریخ تصویب 1389/10/14
وضعیت طرح خاتمه یافته
ضرورت انجام تحقیق

اطلاعات مجری و همکاران
hide/show

نام و نام‌خانوادگی سمت در طرح نوع همکاری درجه‌تحصیلی پست الکترونیک
منصور سیاحمجریاولPh.Dmansorsayyah@gmail.com
طاهره مازوچیهمکاراصلیPh.D mazoochi_t@kaums.ac.ir
حسین نیکزادهمکاراصلیPh.Dnikzad_h@kaums.ac.ir
مجید حسن زادههمکاراصلیPh.Dhasanzade_majid@yahoo.com
علیرضا مفرحهمکاراصلیدکترای حرفه ای
منظر دخت بیگدلیهمکاراصلیکارشناسی ارشد
نگین مسعودی علویناظر Ph.Dmasudialavi_m@kaums.ac.ir

اطلاعات تفضیلی
hide/show

عنوان متن
بیان مسئله (مقدمه، سابقه علمی و هدف تحقیق)
تعریف واژه‌های کلیدیواژگان کلیدی: پیکرسنجی، آمادگی جسمانی، دانشجو
روش تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آماری
ملاحظات اخلاقی مشکلات‌ اجرائی‌ در انجام‌ طرح‌ و روش‌ حل‌ مشکلات: بعضی از دانشجویان برای ادامه شرکت در تحقیق داوطلب نبودند و از مطالعه کنار گذاشته شدند. به علاوه، دانشجویانی که به علت مشکلات حرکتی قادر به شرکت در آزمون های آمادگی جسمانی نبودند از تحقیق کنار گزارده شدند.
مشکلات اجرایی در انجام طرح و روش حل مشکلات
مشکلات اجرایی و محدودیت های پژوهشمشکلات‌ اجرائی‌ در انجام‌ طرح‌ و روش‌ حل‌ مشکلات: بعضی از دانشجویان برای ادامه شرکت در تحقیق داوطلب نبودند و از مطالعه کنار گذاشته شدند. به علاوه، دانشجویانی که به علت مشکلات حرکتی قادر به شرکت در آزمون های آمادگی جسمانی نبودند از تحقیق کنار گزارده شدند. محدودیت های پژوهش لازم است به محدودیت های این پژوهش نیز اشاره شود. دراین تحقیق بعضی از شاخص های دیگر سلامت نظیر وضعیت ترکیب خونی و نیمرخ چربی ها مورد ارزیابی قرار نگرفت. به علاوه، اندازه گیری درصد چربی نیز از طریق غیر مستقیم و بدون استفاده از آزمونهای معتبرتر پزشکی صورت نگرفت. at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 20- Hajhosseini L., Holmes T., Mohamadi P., Goudarzi V., McProud L., and Hollenbeck C. B., “Changes in body weight, body composition and resting metabolic rate (RMR) in first-year university freshmen students,” Journal of the American College of Nutrition, vol. 25, no. 2, pp. 123–127, 2006. View at Scopus 21- Hodge C. N., Jackson L. A., and Sullivan L., “The “freshman 15” facts and fantasies about weight gain in college women,” Psychology Women Quarterly, vol. 17, no. 1, pp. 119–126, 1993. View at Publisher • View at Google Scholar 22- Hoffman D. J., Policastro P., Quick V., and. Lee S.-K, “Changes in body weight and fat mass of men and women in the first year of college: a study of the ‘freshman 15’,” Journal of American College Health, vol. 55, no. 1, pp. 41–46, 2006. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 23- . Holm-Denoma J. M, Joiner T. E., Vohs K. D., and Heatherton T. F., “The “freshman fifteen” (the “freshman five” actually): predictors and possible explanations,” Health Psychology, vol. 27, supplement 1, pp. S3–S9, 2008. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 24- Hovell M. F., Mewborn C. R., Randle Y., and Fowler-Johnson S., “Risk of excess weight gain in university women: a three-year community controlled analysis,” Addictive Behaviors, vol. 10, no. 1, pp. 15–28, 1985. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 25- Jung M. E., Bray S. R., and Ginis K. A. M., “Behavior change and the freshman 15: tracking physical activity and dietary patterns in 1st-year university women,” Journal of American College Health, vol. 56, no. 5, pp. 523–530, 2008. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 26- Kasparek D. G., Corwin S. J., Valois R. F., Sargent R. G., and Morris R. L., “Selected health behaviors that influence college freshman weight change,” Journal of American College Health, vol. 56, no. 4, pp. 437–444, 2008. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 27- Levitsky D. A., Halbmaier C. A., and Mrdjenovic G., “The freshman weight gain: a model for the study of the epidemic of obesity,” International Journal of Obesity, vol. 28, no. 11, pp. 1435–1442, 2004. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 28- Lloyd-Richardson E. E.,. Lucero M. LDiBello, J. R., Jacobson A. E., and. Wing R. R, “The relationship between alcohol use, eating habits and weight change in college freshmen,” Eating Behaviors, vol. 9, no. 4, pp. 504–508, 2008. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 29- Lowe M. R., Annunziato R. A., Markowitz et al. J. T., “Multiple types of dieting prospectively predict weight gain during the freshman year of college,” Appetite, vol. 47, no. 1, pp. 83–90, 2006. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 30- Mifsud G., Duval K., and Doucet E., “Low body fat and high cardiorespiratory fitness at the onset of the freshmen year may not protect against weight gain,” British Journal of Nutrition, vol. 101, no. 9, pp. 1406–1412, 2009. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 31- Morrow M. L., Heesch K. C., Dinger M. K., Hull H. R., Kneehans A. W., and Fields D. A., “Freshman 15: fact or fiction?” Obesity, vol. 14, no. 8, pp. 1438–1443, 2006. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 32- Provencher V., Polivy J., Wintre et al M. G.., “Who gains or who loses weight? Psychosocial factors among first-year university students,” Physiology and Behavior, vol. 96, no. 1, pp. 135–141, 2009. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 33- Pullman A. W., Masters R. C., Zalot et al. L. C., “Effect of the transition from high school to university on anthropometric and lifestyle variables in males,” Applied Physiology, Nutrition and Metabolism, vol. 34, no. 2, pp. 162–171, 2009. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 34- Wengreen H. J. and آمادگی جسمانی دانشجویان ورودی به دانشگاه در سال تحصیلی 90- 1389 خصوصیات آنتروپومتری مرتبط با سلامت مورد ارزیابی قرار گرفت. Moncur C., “Change in diet, physical activity, and body weight among young-adults during the transition from high school to college,” Nutrition Journal, vol. 8, no. 1, article 32, pp. 32–39, 2009. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 35- ACSM's, Health-Related Physical Fitness Assessment Manual Second Edition, American College Of Sports Medicine 2008, Wolters Kluwer ILIppincott Williams & Wilkins 36- Cheng CH, Ho CC, Yang CF, Huang YC, Lai CH, Liaw YP Waist-to-hip ratio is a better anthropometric index than body mass index for predicting the risk of type 2 diabetes in Taiwanese population Nutr Res. 2010 Sep;30(9):585-93 37- Deurenberg P, Yap M, van Staveren WAInt Body mass index and percent body fat: a meta analysis among different ethnic groups. Obes Relat Metab Disord. 1998 Dec;22(12):1164-71. 38- Edmonds MJ, Ferreira KJ, Nikiforuk EA, Finnie AK, Leavey SH, Duncan AM, Randall Simpson JA, Body weight and percent body fat increase during the transition from high school to university in females. J Am Diet Assoc. 2008 Jun;108(6):1033-7. 39- Pillai C. et al. Comparison of Different Indices for Evaluation of Obesity National Journal of Physiology, Pharmacy & Pharmacology | 2012 | Vol2 | Issue 2 | 167 – 171 40- Hasalkar, S. Shivalli R. and Biradar N. Measures and Physical Fitness Level of the College Going Students Anthropologist, 7(3): 185-187 (2005) 41- Ursula GK, Katarina M, Bengt K, Picard-Kossovsky M, Gremion G, Pichard C, 2006. Eight-Year Longitudinal Changes in Body Composition in Healthy Swiss Adults. Journal of American College of Nutrition 25: 493-501. 42- Kaur, G, Bains, K. Kaur, H, Kaur, A. Assessment of Changes in Anthropometry and Body Composition With Progression of Age Among Occupationally Sedentary Adult Women Int J Health Nutr 2012 3(1): 13-18
سوالات پژوهشسوالات تحقیق 1. میزان قد دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟ 2. میزان وزن دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟ 3. میزان دورکمر دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟ 4. میزان دور باسن دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟ 5. میزان فشارخون سیستولی و دیاستولی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟ 6. وضعیت انعطاف پذیری دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟ 7. وضعیت ترکیب بدنی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟ 8. وضعیت درصد چربی بدن دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس چگونه است؟
Abstract Abstract History and Objective: anthropometry is one of the non-invasive methods for evaluation health condition, nutrition status and physical fitness. The purpose of this research was to examine some of the anthropometric and physical fitness status of new students of Kashan University of Medical Sciences in education year 2010-2011. Material and methods: this cross-sectional descriptive research included 350 male and female students registered in education year 2010-2011. Anthropometrics measures including height, weight, waist to hip ration and systolic and diastolic blood pressure in addition to some health related physical fitness including flexibility, body mass index and body fat percent were examined. Data analysis was performed on data and descriptive statistics were calculated and reported. Results: the result of analysis indicated that the mead of height, weight, age , systolic of female and male students were 159.5, ± 5.6 ; 175 56/8± 78/ cm; 57.7±11.9, 70.3 ± 17.3 kg ; 19.18±1.7, 19.33 ±1.72 year and 112 ±13.3, 121.5±13.73 mmhg , respectively. In addition, the mean of flexibility and body mass index were 31.3 ± 3.5, 29.7± 2.7 cm and 22.69±4.3 and 22.7±4.6 kgm2, respectively. Discussion and conclusion: the result of this research showed that a considerable number of female and male students were no in desirable range. This condition may not cause any noticeable problem for the students; however, they may face serious health problems in future. It is suggested that more researches be conducted to follow these changes and appropriate physical education programs become accessible to the students. Keywords: Anthropometry, physical fitness, students
منابع و ماخذ 1- Harries A D, Jones L A, Heatley R V, and Rhodes J. Assessment of nutritional status by anthropometry: a comparison of different standards of reference. Human nutrition Clinical nutrition (1983) Volume: 37, Issue: 3, Pages: 227-231 2- Vijayaraghavan K, Anthropometry for assessment of nutritional status. Clinical Chemistry (1994), Volume: 40, Issue: 4, Publisher: Am Assoc Clin Chem, Pages: 1479-1484 3- Caruso JF, Daily JS, Mason ML, Shepherd CM, McLagan JR, Marshall MR, Walker RH, West JO. Anthropometry as a predictor of vertical jump heights derived from an instrumented platform. J Strength Cond Res. 2012 Jan;26(1):284-92. doi: 10.1519/JSC.0b013e31821d97c0. 4- Bray M, Pomeroy J, Knowler WC, Bersamin A, Hopkins S, Brage SR, Stanhope K, Havel PJ, Boyer BB. Simple anthropometrics are more correlated with health variables than are estimates of body composition in Yup'ik people. Obesity (Silver Spring). 2012 Nov 5 oby.2012 [Epub ahead of print] 5- Bains K. , Kaur G., Kaur H., Kaur A., Assessment of Changes in Anthropometry and Body Composition With Progression of Age Among Occupationally Sedentary Adult Women, International Journal of Health and Nutrition, Vol 3, No 1 (2012) 6- سیاح, منصور, غفوری, علی, دهخدا , مححمدرضا, عرب عامری ، الهه. (1381) بررسی خصوصیات پیکرسنجی دانشجویان شرکت کننده در المپیادهای ورزشی وزارتین بهداشت, درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم, تحقیقات و فنآوری در سال 1379. 7- Bains K. , Kaur G., Kaur H., Kaur A., Assessment of Changes in Anthropometry and Body Composition With Progression of Age Among Occupationally Sedentary Adult Women, International Journal of Health and Nutrition, Vol 3, No 1 (2012) 8- - Chauhan,M.K.: Workload and health problems in some occupational activities. Paper presented in Advanced Training Course in Ergonomics, at SNDT Women’s University, Mumbai, 22-27 February, 1999 (1999). 9- Gallahu, J.M. Human development. ,(2002) A lifespan prospective, Human kinetic 10- Gropper SS, Simmons KP, Connell LJ, Ulrich PV. Changes in body weight, composition, and shape: a 4-year study of college students. 11- Appl Physiol Nutr Metab. 2012 Oct 12. [Epub ahead of print] 12- Gropper SS, Simmons KP, Connell LJ, Ulrich PV. Weight and Body Composition Changes during the First Three Years of College. Gropper SS, Simmons KP, Connell LJ, Ulrich PV. J Obes. 2012;2012: Epub 2012 Sep 25 13- Anderson, D. A. Shapiro, J. R. and Lundgren, J. D. “The freshman year of college as a critical period for weight gain: an initial evaluation,” Eating Behaviors, vol. 4, no. 4, pp. 363–367, 2003. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 14- Butler S. M.,. Black D. R, Blue C. L., and Gretebeck R. J., “Change in diet, physical activity, and body weight in female college freshman,” American Journal of Health Behavior, vol. 28, no. 1, pp. 24–32, 2004. View at Scopus 15- Economos C. D., Hildebrandt, M. L. and Hyatt, R. R. “College freshman stress and weight change: differences by gender,” American Journal of Health Behavior, vol. 32, no. 1, pp. 16–25, 2008. View at Scopus 16- Edmonds, M. J. Ferreira K. J., Nikiforuk et al. E. A., “Body weight and percent body fat increase during the transition from high school to university in females,” Journal of the American Dietetic Association, vol. 108, no. 6, pp. 1033–1037, 2008. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 17- Graham M. A. and Jones A. L., “Freshman 15: valid theory or harmful myth?” Journal of American College Health, vol. 50, no. 4, pp. 171–173, 2002. View at Scopus 18- Gropper S. S., Simmons K. P., Gaines et al. A., “The freshman 15—a closer look,” Journal of American College Health, vol. 58, no. 3, pp. 223–231, 2009. View at Publisher • View at Google Scholar • View at Scopus 19- Gropper, S. S. Newton AHarrington., PSimmons., K. P., Connell L. J., and Ulrich P., “Body composition changes during the first two years of university,” Preventive Medicine, vol. 52, no. 1, pp. 20–22, 2011. View
بحث و نتیجه گیری نتیجه گیری و پیشنهادات بر اساس یافته های این تحقیق درصدی از دانشجویان شاخص های آمادگی جسمانی و نیز سلامت عمومی مطلوبی ندارند. درحالی که بعضی از دانشجویان دختر و پسر در بدو ورود به دوره دانشجونی با اضافه وزن مواجه می باشند، در صدی دیگر فاقد آمادگی جسمانی مطلوب اند. این وضعیت در کوتاه مدت ممکن است مشکل خاصی برای آنها ایجاد ننماید، لکن بدون تردید در طولانی مدت منجر به مشکلات جدی سلامتی و به خصوص حرکتی می شود. چاقی در دوران مذکور چنانچه مورد تئجه خاص قرار نگیرد و ادامه پیدا نماید خطر ابتلا به دیابت و بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش می دهد. به علاوه، ضعف در آمادگی جسمانی در این دوره از زندگی،خطر تشدید بیشتر آن را افزایش می دهد. فردی که در انعطاف پذیری که لازمه تحرک مفاصل عمده بدن می باشد به مرور زمان کاهش پیدا نموده و خطر آسیب دیدگی مفاصل را در جریان حرکت بدن افزایش می دهد. لازم است که در مورد خطرات مذکور سطح آگاهی دانشجویان افزایش دادهه شود و از طرفی راهکارهای اصلاح این مشکلات نیز به آنها آموزش داده شود.
پیشنهادات پیشنهاد برای تحقیق در آینده با توجه به اهمیت آمادگی جسمانی و نقش آن در سلامت دانشجویان و به منظور ارزیابی روند آمادگی جسمانی در دانشجویان این دانشگاه و دانشگاه های علوم پزشکی کشور پیشنهاد می شود این نوع تحقیقات همه ساله برگزار شود تا امکان ارزیابی روند تغیرات آمادگی جسمانی فراهم شود. به علاوه پیشنهاد می شود که تحقیق در این مورد ادامه پیدا نماید و تحقیقات پیمایشی در مورد تغییرات وضعیت آمادگی جسمانی و سلامت عمومی در طول سالهای تحصیلی و اقامت در دانشگاه انجام شود و برنامه هابی مناسب ورزشی برای آنها فراهم شود..
روش اجرای طرح ( به طور کامل ذکر شود)تجزیه و تحلیل داده ها تجزیه و تحلیل اطلاعات به کمک نرم افزار آماری SPSS:PC نسخه 16 انجام گردید. برای پاسخ به سوالات تحقیق از روش های آمار توصیفی و برای مقایسه شاخص های پیکرسنجی و آمادگی جسمانی از آزمون آمار استنباطی تی مستقل استفاده شد. آزمون کولمکگروف-اسمیرینوف برای بررسی توزیع متغیرها مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به این که داده های مورد نظر از توزیع طبیعی برخوردار بودند، از آزمون های پارامتری استفده گردید. نتایج تحلیل ها در جداولی به صورت توزیع ارائه شد. جداول توزیع فراوانی متغیرهای مورد مطالعه توسط نرم افزار ویژه پرداز MS-Word ترسیم و ارائه خواهند گردید.
معیارهای ورود و خروج مطالعه
WorkPlace
اهداف و فرضیاتاهداف کلی: تعیین و مقایسه وضعیت نیمرخ پیکری و آمادگی جسمانی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان اهداف جزیی: 1- تعیین میزان قد دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 2- تعیین میزان وزن دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 3- تعیین میزان دورکمر دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 4- تعیین میزان دور باسن دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 5- تعیین میزان فشارخون سیستولی و دیاستولی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 6- تعیین وضعیت انعطاف پذیری دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 7- تعیین وضعیت ترکیب بدنی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 8- تعیین وضعیت درصد چربی بدن دانشجویان ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر حسب جنس. 9- مقایسه شاخص های پیکرسنجی دختران و پسران دانشجوی ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان. 10- مقایسه شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت دختران و پسران دانشجوی ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان. 11- مقایسه درصد چربی بدن دختران و پسران دانشجوی ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان. فرضیات تحقیق: 10- بین شاخص های پیکرسنجی دختران و پسران دانشجوی ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان اختلاف معناداری وجود دارد. 11- بین شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت دختران و پسران دانشجوی ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان اختلاف معناداری وجود دارد. 12- بین چربی بدن دختران و پسران دانشجوی ورودی سال تحصیلی 90-1389 دانشگاه علوم پزشکی کاشان اختلاف معناداری وجود دارد.
فهرست مطالب
تعریف واژگان تعریف واژه ها: الف: ترکیب بدنی. این واژه با استفاده از کمیت قد و وزن افراد و تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بر حسب متر به عنوان شاخص توده بدنی محاسبه می شود. ب: ضربان قلب. تعداد ضربانات قلب در دقیقه است که با شمارش ضربان نبض در 15 ثانیه و حاصل ضرب آن در عدد 4 محاسبه می شود. ج: انعطاف پذیری: میزان انعطاف مفصلی است و با استفاده از جعبه انعطاف پذیری برای مفاصل عمده بدن و به خصوص تنه و اندام تحتانی محاسبه می شود. ح:درصد چربی بدن: درصد مقدار بافت چربی بدن که بر اساس رابطه سیری و معادله جکسون و پولاک محاسبه می شود.
چکیدهچکیده سابقه و هدف: پیکرسنجی یکی از فنون غیر تهاجمی ارزیابی وضعیت سلامت ، تغذیه و آمادگی بدنی به شمار می رود. هدف از انجام این تحقیق ارزیابی برخی از خصوصیات پیکرسنجی و آمادگی بدنی دانشجویان ورودی جدید در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال تحصیلی 90- 1389. مواد و روشها: در این تحقیق توصیفی- مقطعی در سال تحصیلی 90- 1389 تعداد 350 دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی کاشان مورد ارزیابی قرار گرفت. متغیرهای قد، وزن، دور کمر، دور لگن، فشار خون سیستولی و دیاستولی و برخی از شاخص های آمادگی جسمانی از جمله شاخص توده بدنی و انعطاف پذیری دانشجویان دختر و پسر اندازه گیری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار SPSS:PC نسخه 16 تجزیه و تحلیل ها انجام شد. نتایج: نتایج تحلیل های آماری نشان داد که متوسط قد و وزن دانشجویان مونث و مذکر به ترتیب برابر با 6/5± 5/159 و 56/8± 78/175 سانتیمتر و9/11± 7/57 و 3/17± 3/70 کیلوگرم بود. به علاوه متوسط سن دانشجویان مونث و مذکر به ترتیب برابر با 7/1± 18/19 و 72/1± 33/19 سال بود. به علاوه، متوسط میزان فشار خون سیستولی دانشجویان مونث و مذکر به ترتیب برابر با 3/13± 6/112 و 73/13± 5/121 میلی متر جیوه بود. همچنین، متوسط میزان انعطاف پذیری دانشجویان مونث و مذکر به ترتیب برابر با 5/3± 3/31 و 7/2± 7/29 سانتی متر و 3/4± 69/22 و 6/4± 70/22 کیلوگرم بر متر مربع بود. بحث و نتیجه گیری : یافته های این تحقیق نشان داد درصدی از دانشجویان شاخص های آمادگی جسمانی و نیز سلامت عمومی مطلوبی ندارند. این وضعیت در کوتاه مدت ممکن است مشکل خاصی برای آنها ایجاد ننماید، لکن بدون تردید در طولانی مدت منجر به مشکلات جدی سلامتی و به خصوص حرکتی می شود. توصیه می شود با ادامه این نوع تحقیقات فرایند تغییرات مذکور در دانشجویان در ادامه تحصیل مورذ ارزیابی قرار گرفته و برنامه هابی مناسب ورزشی برای آنها فراهم شود.
پیشینه پژوهشمقدمه آمادگی جسمانی مفهومی است که در متون علمی-تخصصی علوم ورزشی و تربیت بدنی به دو صورت آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و آمادگی جسمانی مرتبط با اجرای مهارتهای ورزشی توصیف و مورد ارزیابی قرار می گیرد. هر یک از این تعاریف دارای زیر مجموعه ایست که با توجه به آنها آمادگی جسمانی تعیین می شود. آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت عبارتند از انعطاف بدنی، ترکیب بدنی، استقامت قلبی-عروقی، قدرت عضلانی و استقامت عضلانی. آمادگی جسمانی مرتبط با اجرای ورزشی شامل توان عضلانی، چابکی، همانگی، تعادل، سرعت واکنش و سرعت جابجائی ( ACSM) می باشد. با توجه به خرده معیارهای آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت یا اجرای ورزشی، نباید تصور شود که فرد باید در هر یک از این آمادگی ها دارای وضعیت مطلوب باشد تا دارای آمادگی جسمانی کاملی در رابطه با سلامت یا اجرای ورزشی باشد. به عبارت دیگر مفهومی به عنوان آمادگی جسمانی کلی مرتبط با سلامت که از مجموع خرده معیارهای آمادگی جسمانی تشکیل شده باشد وجود ندارد. در رابطه با وضعیت آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت، شاخص های مختلفی برای ارزیابی آمادگی جسمانی مورد ارزیابی قرار می گیرد. یکی از این شاخص ها بررسی وضعیت ترکیب بدنی می باشد. وضعیت ترکیب بدنی با استفاده از خصوصیات آنتروپومتریک و متغیرهائی نظیر قد، وزن، دور کمر، دور لگن، و چین چربی پوستی استفاده می شود. ترکیب بدنی یکی از راه های تعیین ترکیب بدنی استفاده از توده بدنی است که با استفاده از نسبت قد و وزن قابل محاسبه می باشد. با استفاده از رابظه نسبت وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد، کمیتی به نام شاخص توده بدنی یا BMI بدست می آید. BMI دارای کاربردهای زیادی در حیطه علوم ورزشی و پزشکی می باشد. سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از متون پزشکی از این شاخص استفاده می نمایند تا وزن مطلوب فرد محاسبه شود. محاسبه شاخص توده بدنی از طریق فرمول زیر انجام می شود: در فرمول مذکور، w وزن بر حسب کیلوگرم و مجذور قد بر حسب متر می باشد. برای مثال در صورتی که وزن فردی 75 کیلوگرم و قد وی 180 سانتی متر باشد، شاخص توده بدنی این فرد برابر با استفاده از فرمول، برابر خواهد بود با: مقدارbmi براساس رفرنس های متون پزشکی و نیز سازمان بهداشت جهانی به صورت زیر درجع بندی شده است: 1- کمتر از 16 به عنوان کم وزنی مفرط. 2- 16 تا 5/18 کم وزن 3- 6/18 تا 25 نرمال 4- 1/25 تا 30 اضافه وزن 5- 1/30 تا 40 چاقی مفرط 6- بیش از 40 چاقی بیماری در مورد وزن نرمال، بعضی از رفرنس ها، مقدار 20 تا 25 را پیشنهاد نموده اند ( ACSM ). شاخص توده بدنی برای ارزیابی درصد چربی کل بدن به کار برده می شود. نسبت دور کمر به دور لگن علاوه بر استفاده از شاخص توده بدنی جهت تعیین تقریبی ترکیب بدن، از نسبت دور کمر به دور باسن نیز استفاده شده است. اندازه گیری این دو کمیت، به کمک متر نواری، کمترین کمیت دور کمر در ناحیه ناف و بیشترین کمیت برای اندازه دور باسن استفاده و نسبت به دست آمده مورد استفاده قرار می گیرد. این نسبت برای جنس مذکر در رفرنس های مختلف بین حدود 8/0 تا 91/0 و جنس مونث در حدود 68/0 تا 75/0 ذکر شده است (36) سازمان بهداشت جهانی مقادیر بالای 80 و 94 سانتی متر دور کمر را به ترتیب برای مردان و زنان کشورهای غربی به عنوان ملاک برای تعریف اضافه وزن تعریف نموده است، برای نسبت دور کمر به لگن مقادیر 85/0 برای جنس مونث و 90/0 برای جنس مذکر را به عنوان تعریف چاقی شکمی تعریف نموده است. در حالی که دیورنبرگ (1998) این کمیت ها را برای ملیت های آسیائی کمتر پیشنهاد نموده است (11). چین چربی پوستی روش دیگر محاسبه ترکیب بدنی استفاده از ابزاری به نام skinfold caliper می باشد. با اندازه گیری چین پوستی چند نقطه پوست بدن طوری که بافت عضلانی در بین دولایه پوست قرار نگیرد، انجام می شود. کمیت هائی را ابزار نشان می دهد با قرار دادن آنها در فرمول های خاصی مقدار درصد چربی را محاسبه می شود. درصد چربی بدن دختران و پسران متفاوت است و حدود آن برای دختران 25 درصد و پسران 15 درصد گزارش شده است. گروپر ( 12 ) در یک تحقیق که در آن دانشجویان سال اول دختر و پسر با هم مقایسه شده بودند میزان درصد چربی دختران را 22 درصد و پسران 11 درصد گزارش نمود. در حالی که ادموند ( 2008) میزان درصد چربی دختران را بین 23 تا 25 درصد گزارش نموده (37) ، پیلائی (2013) میزان درصد چربی دختران را 26 درصد و پسران را 18 درصد گزارش نموده است (38). بررسی خصوصیات آنتروپومتری در ارزیابی آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت در بسیاری از تحقیقات برای گروه های سنی متفاوت انجام می شود. در تحقیق حاضر در ارزیابی
روش پژوهش(جامعه، محیط پژوهشی،حجم نمونه و چگونگی تعیین،...)نوع پژوهش این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی- مقطعی به شمار می رود که به توصیف و مقایسه خصوصیات پیکری و آمادگی جسمانی دتنشجویان دختر و پسر ورودی سال تحصیلی 91 -1390 می پردازد. حجم نمونه مطالعه از نوع سرشماری است, بنابراین تمام نمونه های در دسترس مورد ارزیابی فرار گرفتند و در مجموع 340 دانشجوی دختر و پسر مورد ارزیابی قرار گرفتند.
روش جمع آوری اطلاعاتروش جمع آوری اطلاعات: پژوهشگر و دستیاران قبل در شروع سال تحصیلی برای ثبت داده های پیکرسنجی, پس از هماهنگی با معاونت آموزشی و دانشجوئی با حضور در محل ثبت نام دانشجویان و حمل باسکول مجهز به میله قدسنج, در یکی از اطاقهای محل ثبت نام, اقدام به اندازه گیری خصوصیات پیکرسنجی شامل قد, وزن و دورکمر و باسن و پوست تازده سه نقطه از بدن دانشجویان نمود. اندازه گیری قد با استفاده از ترازوی مجهز به میله قدسنچ، درحالی که فرد کفشی به پا نداشت، انجام گردید. وزن با استفاده از ترازوی دیجیتال ساخت توزین الکتریک با حداقل لباس از شرکت کنندگان اندازه گیری گردید. دور کمر با استفاده از متر نواری در ناحیه ناف و محلی که کمترین اندازه را نشان می داد اندازه گیری گردید. دور لگن با استفاده از متر نواری در ناحیه لگن و محلی که بیشترین اندازه را نشان می داد اندازه گیری گردید. اندازه گیری های پیکری دختران توسط همکاران مونث شرکت کننده در تحقیق انجام شد. اندازه گیری خصوصیات مربوط به آمادگی جسمانی در سالن تربین بدنی دانشگاه به هنگام برگزاری واحد تربیت بدنی 1 انجام گردید. اندازه گیری انعطاف پذیری توسط جعبه انعطاف پذیری و ترکیب بدنی به کمک استفاده از شاخص توده بدن با در دست داشتن مقادیر قد و وزن انجام شد( َacsm). برای انجام این کار ابتدا فرد به مدت 10 دقیقه با انجام حرکات بدنی خود را گرم می نماید و سپس مطابق با شکل شماره 1 ، در مقابل جعبه انعطاف پذیری با هر دو پا و ترجیحا بدون کفش در حالی که زانو مستقیم و راست است و بر جعبه انعطاف پذیری به صورت عمود و مماس می باشد، هر دو دست را با انگشتان باز تا آنجا که امکان دارد در روی خط کش مدرج روی صفحه انعطاف پذیری به جلو می کشد و به به مدت 2 ثانیه نگه می دارد. از روی خط کش مدرج میزان حرکت به سانتی متر برای نقطه رسیدن انگشتان دست به عنوان نمره انعطاف پذیری ثبت می شود. این کار سه بار تکرار می شود و بیشترین کمیت به عنوان نمره پایانی ثبت می شود. شماره 1 : روش ارزیابی میزان انعطاف پذیری با استفاده از جعبه انعطاف پذیری ارزیابی میزان انعطاف پذیری براساس نرم هائی که توسط منابع علمی نظیر ACSM مطابق با جدول شماره 1 نشان داده شده است انجام می شود (34).
دانستنیهای پژوهش( چارچوب پنداشتی)چگونگی انتخاب نمونه پژوهشگر و دستیاران در زمان ثبت نام دانشجویان در محل حضور یافته و با هماهنگی قبلی با معاومت دانشجوئی متغیرهای قد، وزن، دور کمر، دور لگن، فشار خون سیستولی و دیاستولی برخی از شاخص های آمادگی جسمانی از جمله ترکیب بدنی، درصد چربی بدن، انعطاف پذیری دانشجویان دختر و پسر اندازه گیری و مرد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. شاخص های آمادگی جسمانی و پیکر سنجی در برگزاری واحد تربیت بدنی 1 در سالن ورزش دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفت
AcAbstract

پیوست ها
hide/show

نام فایل تاریخ درج فایل اندازه فایل دانلود
gozaresh8943.docx1394/12/01268323دانلود
gozaresh8943.pdf1394/12/01537504دانلود
moghadame8943.docx1394/12/01118717دانلود
moghadame8943.pdf1394/12/01254120دانلود
8943.doc1396/06/14239616دانلود